את מרגישה שאת מאבדת שליטה על החיים?

אם אתם רוצים לדעת עוד בנושא את מרגישה שאת מאבדת שליטה על החיים? השאירו פרטים והכתב שלנו יחזור אליכם

את מרגישה שאת משלמת מחיר כבד בעבודה, בבית, בזוגיות? אולי יש לך הפרעת קשב?

שוש מעוז אריה בכתבה מרתקת על נשים וילדות עם הפרעת קשב

הפרעת קשב אצל נשים לרוב מתחילה בילדה שסובלת מקשיים בקשב, אך מאחר והיא אינטליגנטית, היא קולטת בפעם אחת את מה שהמורה מסבירה ואז מתפנה להמשיך לחלום. היא מוציאה ציונים טובים והיא לא מפריעה ולכן איש אינו מעלה בדעתו שיש לה ADHD. החשד עולה כשאותה ילדה הופכת לאישה שאמורה לתמרן בין לימודים, עבודה, משפחה ועוד. כאן היא לא מצליחה להתמודד ולהתגבר את הפרעת הקשב. במקרה הטוב היא תפנה לאבחון, במקרה הגרוע יותר תמשיך לסבול בשקט.

נשים שיש להן הפרעת קשב מרגישות שאיבדו שליטה על החיים שלהן. הן מתאמצות מאד להסתיר את הפרעת הקשב בניסיונות נואשים להיות "רגילות", "כמו כולן". הן משלמות מחירים גבוהים, משקיעות המון שעות בעבודה כדי להספיק מה שאחרות מספיקות ברבע הזמן, הבית נראה בלגאן אחד גדול, הן מרגישות תשושות, סובלות ממצבי רוח משתנים, לעיתים עד כדי דיכאון ו/או חרדה. לעיתים הן מגדירות את עצמן כ"לא מוצלחות", הן מורגלות להקשיב לאתגרים ולקשיים שהפרעת הקשב מזמנת לחייהן, עד שהן שוכחות את המתנות שלהן: את היצירתיות, הסקרנות, יכולת פתרון הבעיות, תפקוד מעל הממוצע במצבי לחץ, דימיון מפותח, מוח – מעבד מהיר, היעדר שחיקה בנושאים שמעניינים אותן. למרות כל אלה, חלק לא מבוטל של נשים, מצליחות בזכות ההפרעה, ואף מתייחסות אליה כאל מתנה של ממש, למרות המחירים שהן משלמות בדרך. 

הפרעת קשב, כמו תמנון, משפיעה על כל תחומי החיים: אקדמיה, עבודה, זוגיות, משפחה ומערכות יחסים.

בין אם את שכירה או עצמאית, עולם העבודה, שממילא טומן בחובו אתגרים מגוונים, מפגיש אותך עם הקשיים בתפקודים הניהוליים מהם את סובלת כתוצאה מהפרעת הקשב שלך והם אלה, שבסופו של דבר,  יחבלו בדרכך להצלחה. אז אם את חושדת בקיומה של הפרעת קשב לכי לאבחון! הבשורה הטובה היא שבעזרת ניהול נכון ניתן להצליח ואפילו מאד.

אני רוצה לשתף אותך במספר דוגמאות מהקליניקה שלי. ניקח לדוגמא את דנה, מנהלת מכירות מצליחה מאד בחברת סלולר, מועמדת לפיטורין בגלל שהיא "לא סוגרת קצוות" של עסקה אותה ביצעה מול הארגון, לא מגישה דו"חות בזמן ועוד.

אנה, אחות במקצועה, שנקראה לשימוע בעבודה, לפני פיטורין, בגלל התפרצויות אימפולסיביות על חולים ובני משפחותיהם.

"החוויה הקשה ביותר עבורי היא שאני יודעת לעשות כסף, אך לא יודעת לנהל אותו. אף פעם אין לי
כסף…", כך פתחה רינת, אשת עסקים, את השיחה בינינו.  איך זה יכול להיות שאני עושה עסקאות טובות, מייצרת הכנסה טובה אבל אף פעם אין לי כסף? שלא לדבר על תהליך קבלת החלטות, שנעשה אצלי בצורה אימפולסיבית מאד, וכך אני מפסידה כסף, אבל לא רק…גם מערכות יחסים ועוד.

רינת כלל לא הייתה מודעת לכך, שהיא סובלת מהפרעת קשב, תופעה שמקשה מאד על מיומנויות הניהול העצמי שלה: תכנון,  ארגון, ניהול המשימות בזמן, קבלת החלטות, ניהול כספים ועוד. היא אשת עסקים טובה, אך מנהלת באופן כושל את המשאבים שלה: הפיננסיים, הזמן ועוד.

כבעלת עסק, רינת רוכשת סחורה לעסק שלה מעת לעת. מה שמנהל את קבלת ההחלטות שלה היא האימפולסיביות שמאפיינת את הפרעת הקשב שלה, וכך היא מוצאת את עצמה מבצעת רכישות בסכומי כסף שהיא לא תכננה כלל להוציא או שהיא לא זקוקה לכמות הסחורה שהיא רכשה בפועל. רק לאחר זמן מה, היא "תופסת את עצמה" ותוהה, איך הגיעה למצב הזה שהוציאה כל כך הרבה כסף, כשבעצם יש לה המון סחורה עדיין.

נשים אלה, לרוב מתמודדות עם הפרעת קשב ללא היפראקטיביות. הן היו תלמידות שקטות, מופנמות, לא משתתפות. אמרו עליהן שהן עצלות, מרחפות, יש להן פוטנציאל, אך הן לא מממשות אותו. שנים רבות הן עסוקות בהסתרה, שמפריעה להן לראות שהאתגרים איתם הן מתמודדות הם תוצאה של ה-ADHD שלהן. כאמור, מדובר בהפרעה "שקופה" ,שקטה, שאינה נראית לרוב, ומשום כך, נשים שסובלות מההפרעה אינן מאובחנות או מאובחנות באיחור, הן לא מקבלות טיפול בזמן והחוויה העמוקה ביותר שלהן היא שהן אינן מובנות ואינן ממצות את הפוטנציאל האישי שלהן!

מרבית הנשים בימינו נדרשות לתמרן בין ריבוי כובעים ומשימות בחיים שלהן, דבר  שמצריך ניהול נכון של המשאבים העומדים לרשותן ואלה מהן שלא אובחנו, חיות בתחושה של תקיעות, שמשהו מפריע ומקשה עליהן להתקדם והן החמיצו את החיים.

היחס בין נשים לגברים מאובחנים בשנות התשעים היה 1 ל-9. היום היחס השתווה כמעט. נשים לא צריכות להמשיך לסבול בשקט את הפרעת הקשב. בימינו, יש פתרונות רבים שעשויים לשנות את חייה של אישה, שמלויים בסבל ותסכול הגלל הפרעת הקשב: אימון ע"י מאמן מומחה בהפרעת קשב, מטפל CBT  ומיינדפולנס, שמלווים אותה לעשות סדר בחיים, לארגן אותם ולהתמודד עם ביטויי הפרעת הקשב.

אז אם את חושדת בקיומה של הפרעת קשב לכי לאבחון! הידיעה שהפרעת הקשב, היא אותו סלע שעמד בינה לבין הגשמת שאיפותיה ושיש מה לעשות בנדון, מהווה הקלה משמעותית בפני עצמה.

מחקרים מראים שאנשים, ובכללן נשים, שסובלות מהפרעת קשב, בהשוואה לאנשים ללא ADHD, חוות קשיים ייחודיים ותסכול רב בעולם העבודה והן מתקשות לנהל קריירה יציבה, למצוא משרה ולהתמיד בה.

בחירת מקצוע הינו תהליך מורכב יותר עבורן, עולם העבודה מפגיש אותן עם משברים, שינויים ואי וודאות שגם כך קשים להן. זאת בנוסף לביטויי הפגיעה בתפקודים הניהוליים שהן חוות בגלל הפרעת הקשב ממנה הן סובלות.

עיסוקים בהם נמצא אחוז גבוה של נשים עם הפרעת קשב הם בתחומי היזמות, העסקים, הטיפול, חינוך, אמנות, מכירות, תקשורת  –  תחומים המאופיינים בסביבת עבודה דינאמית, משתנה ומגוונת.

נשים חוות מגוון של קשיים בעבודה: קושי בארגון, נטייה לאבד חפצים ומסמכים, קושי בזיכרון לטווח קצר, נטייה לדחיינות ופגיעה בעמידה ביעדים. קושי לשלוף מידע בזמן המתאים, נטייה לקפוץ מנושא לנושא בשיחה. קושי בניהול זמן, לא מתכננות, מאחרות, קושי באומדן זמן וקושי בהמתנה, התפרצות לדברי אחרים, הערות לא במקום, דימוי נמוך, נחיתות, בושה, תחושת מסוגלות נמוכה, מודעות נמוכה ליכולות ולכוחות, תחושת חוסר שליטה.

טיפים להתמודדות בעבודה:

להיות מודעת לקשיים שלה ולהכיר בהם, ולזהות את הפער הקיים בין הפוטנציאל והיכולת שלה לבין הביצוע בפועל בעבודה. אלה יאפשרו לה לפתח אסטרטגיות יעילות יותר שישפרו את התפקוד שלה, דבר שיעלה את תחושת הביטחון וההצלחה שלה .

להיות מודעת ליכולות והחוזקות שלה ולהסתמך עליהן. בין החוזקות שלה נמצא: אינטליגנציה גבוהה, חשיבה יצירתית, קליטה מהירה, חשיבה רב מימדית, אמפתיה גבוהה מהממוצע, אסרטיביות, נחישות, רגישות, אותנטיות, יכולת לגייס ולהפעיל אנשים. יכולת השקעה גבוהה מהממוצע, סקרנות, יכולת להתמסר בהתלהבות למשימה, יכולת לעמוד בתסכול ולשאת כישלון בעולם העבודה.

להיות מודעת גם לצרכים הספציפיים שלה בעבודה ולמצוא מקום עבודה ותפקיד כזה, שיענה על הצרכים הללו, שאם לא כן היא תמצא את עצמה בחוץ, בין את תתפטר או תפוטר. צרכים כאלה הם לדוגמא הצורך בגיוון ועניין, הצורך בתנועה, במרחב עבודה מותאם וכו'.
זיהוי החוזקות והצרכים האלה,  ניצול ושימוש נכון בהם , הוא בדיוק מה שיוביל נשים, במקרים רבים, להצלחה בעולם העבודה.

לרכוש אסטרטגיות ניהול עצמי אצל מאמן אישי מומחה בהפרעת קשב, שיסייעו לה להתמודד טוב יותר מול האתגרים היומיומיים שלה בעבודה.

שוש מעוז אריה לוקחת חלק במיזם "הקול בקשב 2" ותשתתף עם ההרצאה שלה: כל מה שרציתם לדעת על נשים וילדות עם הפרעת קשב". ההרצאה תתקיים בתאריך 13/2 מוצ"ש 20:30 בזום. ההרצאה ללא תשלום בהרשמה מראש בקישור: https://lp.vp4.me/cwhi

כתבה: שוש מעוז-אריה, מאמנת אישית ועסקית, מומחית בתחום הפרעות קשב וריכוז , בעלת ניסיון רב באימון א.נשים עם ADHD  במגזר הפרטי, העסקי והארגוני, חברה בלשכת המאמנים בישראל וב ICF–, הפדרציה הבינ"ל לאימון.  בעברה, שימשה בתפקיד בכיר כמנהלת גיוס, מטה משאבי אנוש בחברת הייטק רב לאומית.

רוצים להגיב?

Facebook
Telegram
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Email
Agoz מפצח לך ידע
Agoz מפצח לך ידע