מאת תמר סצמסקי
המצלמה הנגישה ביותר היא המצלמה הטובה ביותר!
לכל אחת ואחד מאתנו יש מצלמה משוכללת ממש בתוך התיק.
זה לא מסובך לתפעל אותה, אבל כדאי לדעת כמה דברים חשובים כדי שתהפוך לכלי לתיעוד ויצירה. כדי שהתמונות תצאנה מדהימות, כדאי לחשוב לפני שמצלמים וללמוד טיפים שיעזרו לנו ליצור תמונה יותר טובה.
גם הדוגמנית הכי יפה בעולם, והתינוק הכי מתוק שיש, ייראו לא משהו, אם מאחורי האוזן שלהם יציץ הכבל השחור של הטלוויזיה, אז לפני שאתם מצלמים תנו עוד מבט והוציאו מהפריים את כל הרעשים. הקדישו רגע לחשוב על הקומפוזיציה ועל התאורה……
על מרכיבי השפה הצילומית חשוב לתת את הדעת בכל סוג מצלמה שמצלמים, גם כשאנחנו מצלמים במצלמות מקצועיות וגם כשאנחנו מצלמים בעזרת הטלפון החכם, גם בצילומים התלויים במוזיאונים ומתפרסמים במגזינים שונים, וגם באילו שאנחנו מפרסמים באינסטגרם.
למרות הקלות היחסית שמאפשר לנו הצילום בטלפון החכם, כדאי לחשוב על מה נכניס למסגרת כדי לגרום לתמונות שלנו להיות יותר מעניינות וייחודיות.
אור משמש אמצעי פלסטי ליצירת קומפוזיציות, כמו הצבע בציור וכמו הצלילים במוזיקה. האור הנכון מאפשר להדגיש את הנושא, להראות חומריות וטקסטורות, ליצור אווירה, ולתת תחושה של פנים/חוץ.
אחד המרכיבים המשמעותיים של פעולת הצילום הוא הוצאת דברים מהקשרם.
אנחנו מתמודדים עם השאלה מה לכלול בתוך מסגרת התמונה ומה להשאיר מחוצה לה. זוהי החלטה משמעותית מכיוון שהיא קובעת את תוכן התמונה, והיא גורמת לצילום שלך להיות שונה משל כל אחד אחר.
מסגרת התמונה מבודדת מפגשים בלתי צפויים על ידי זה שהיא מפגישה בין אלמנטים שונים ויוצרת ביניהם מערכת יחסים.
המסגרת קוטעת צורות מוכרות ומראה אותן באופן לא צפוי. באמצעותה הצלם עורך את המשמעות ואת הצורה הנראית של העולם ויוצר פיקציה משלו. מה שנשאר מחוץ למסגרת עשוי להגביר את המסתורין ואת העניין בתמונה.
צילום, על פי הגדרתו, משמר שבריר של רגע-עבר ומדגיש את הרגע שאי אפשר לחזור אליו.
מכיוון שכל תצלום מקפיא חלקיק זמן ומוציא אותו מתוך הרצף, יש חשיבות מרובה לבחירת הרגע המסוים שבו הוא מצולם.
יש תצלומים שבהם ההתייחסות ברגע הזה היא לקומפוזיציה ויש צילומים בהם הרגע נבחר בגלל ההתרחשות הייחודית, כמו בצילומי עיתונות. בצילום המפורסם של רוברט קאפה הוא מתעד את רגע נפילתו של לוחם מצבא הרפובליקה בספרד, בספטמבר 1936. הצילום הזה הפך לאחד מהצילומים המפורסמים ביותר במאה ה-20, בזכות הקפאתו של הרגע המכריע. בצילומים מהסוג הזה הספציפיות של הרגע היא הדבר החשוב ביותר.
צילומי חטף מנסים להראות יותר משהעין רואה (בגלל שההתרחשות מהירה מדי). הצלמים, כל אחד בדרכו, מעריכים את הרגע שבו נוצרת בהירות בתוך הבלבול שבמציאות.
התרחשות ייחודית, ארגון הפריים בצורה מדויקת, יצירת מערכות יחסים משמעותיות בין אלמנטים בתמונה שמחדדת מסר רציני או הומוריסטי, שפת גוף או הבעת פנים ייחודית.
החלטה על מה חד בתמונה ומה פחות חד מאפשרת יצירת הפרדה בין הנושא לרקע, יצירת היררכיה בתמונה ויצירת אוירה מיסטית.
במידה וכל התמונה חדה זה מאפשר דגש על כל הפרטים ונותן דרגת חשיבות אחידה לכל האלמנטים.
תמר סצמסקי מרצה בכירה לצילום. בעלת תואר שני בתקשורת חזותית ובצילום, אוצרת תערוכות וכותבת על צילום, מנחת מגוון קורסים וסדנאות בחוגי בית, מוסדות וארגונים.
www.tamarsetzemski.com
רוצים לדעת עוד ויותר? תפצחו באגוז חדשות או באגוז בלוג עוד ידע!
חשמלאי הוא מקצוע חשוב ובעל עמידות רבה בעולם הבנייה והתיקונים הביתיים. כאשר מדובר בתקלות חשמליות…
חדר האמבטיה שלנו הוא אחד החדרים שאנחנו משתמשים בו הכי הרבה. כל בני המשפחה עוברים…
אם אתם מנהלים עסק בוודאי יצא לכם לשמוע על העניין של לוגו. למעשה, כאשר מדברים…
רכבי הקלאב קאר הם כלי רכב חשמליים קטנים שיכולים להושיב שניים עד ארבעה אנשים. ניתן…
כמות הכאב, הצער, הטראומה והפוסט-טראומה שמתמודדים עמם נפגעי ונפגעות תקיפה מינית ועבירות מין היא בלתי…
אף אחד מאיתנו לא קם בבוקר וחושב על כך שהוא יכול לסיים את היום שלו…