בית לחם: העיירה המסמלת את הקיפאון בסכסוך ישראל-פלסטין

רוצים לפרסם בחינם? השאירו פרטים

    
         

חג המולד הזה בבית לחם צפיתי בתהלוכה יוצאת דופן עוברת ברחובותיה העתיקים של העיר הלא כל כך קטנה.

מצב הרוח היה צוהל; קהל של ילדי בית הספר הריע וקבוצות הצופים השונות של העיירה צעדו ונגנו בכלי נגינה.

     

 

 

עבור האוכלוסייה הנוצרית כאן זה היה רגע מיוחד; זמן לפומפייה.

   

     

         A fragment believed to be from manger in which Jesus was born
     

       

          תמונה:
          שבר שהאמין שהוא באבוס בו נולד ישו
       
   

 

 

באמצע התהלוכה נשא חבר הכמורה מסגרת כסף מורחבת שהורכבה על מטה.

בתוך המסגרת היה מה שנחשב לשבר של האבוס בו נולד ישו.

 

בהוראת האפיפיור הוא הוחזר לבית לחם מאיטליה ושם נלקח לפני מאות שנים.

         

 

 

התהלוכה עברה ברחוב סטאר – מה שנקרא מכיוון שבסיפור חג המולד היה זה המסלול הזה שמרי, ג'וזף וחמור עברו, על פני אכסניות שהיו מלאות לאורווה שבה נולד ישו באבוס.

   

     

עוד מישראל

     

             

  •            
                 

    ההתנחלויות הישראליות: פלסטינים ב"יום הזעם "נגד שינוי המדיניות של ארה"ב

               
             

  •          

  •            
                 

    ישראל והג'יהאד האיסלאמי מגיעים להפסקת אש לאחר עשרות הרוגים

               
             

  •          

  •            
                 

    ראש הממשלה הישראלי בנימין נתניהו נוטש את הניסיון להקים ממשלה

               
             

  •          

  •            
                 

    עורכי דינו של נתניהו לחשוף 'עדויות חדשות' עם תחילת דיון השחיתות בישראל

               
             

  •          

  •            
                 

    נתניהו "הקוסם" הפך ל"טריקסט ביטחון "

               
             

  •          

  •            
                 

    זה יכול להיות תחילתו של הסוף עבור נתניהו של ישראל

               
             

  •      

   

 

 

זה היה רגע מרומם עבור בית לחם נוצרי, אך מצב הרוח גילה מאבק מתמשך הרבה יותר עבור כל אנשי בית לחם.

זהו סיפור בית לחם המודרני: עיירה במרכז המתחים שנמשכת ברחבי ארץ הקודש.

"זה כל כך קשה מבחינה כלכלית. זה בכלא גדול. החיים שלנו מוגבלים. אין חופש. אנחנו מרגישים שאין צדק לאף פלסטיני. אנחנו לא יודעים למי אנחנו שייכים," קלייר אנסטאס ספר לי.

נפגשנו חמש דקות קודם. ביתה משקיפה על מכשול ההפרדה בין ישראל לשטחים הפלסטיניים.

היה ברור שהיא מעוניינת לספר לי את סיפורה ולחלוק את תסכוליה.

"נולדתי ליד כנסיית המולד …" היא אומרת לי בגאווה.

קלייר היא נוצרית; אחד מהמספר שהולך ומדלדל של פלסטינים נוצרים בגדה המערבית.

מעל כוס תה, קליר ואני משוחחים על בית לחם בשנת 2019.

   

     

         Christian Claire Anastas talks to Sky's Mark Stone
     

       

          תמונה:
          קלייר אנסטס מדברת עם מארק סטון של סקיי
       
   

 

 

מהימים הרבים שביליתי בבית לחם מצאתי מקום של תסכול עמוק; האנשים כאן מתארים את עירם כ"חנקה ".

הם חלק מאוכלוסייה של פלסטינים עם תחושה עמוקה של לאום, אך ללא מדינה.

אני מניח שבית לחם, בתקופה זו של השנה, היא מקום מתאים ממנו להדגיש את הקיפאון חסר התקווה המסמל את הסכסוך בין ישראל לפלסטין.

זה נכון שהסכסוך כבר לא ממוסגר על ידי האלימות שנראתה בעשרות שנים.

ישראלים אינם נתונים עוד לפיגועי התאבדות מצד טרוריסטים בקרב האוכלוסייה הפלסטינית. והטנקים הישראלים הם כבר לא מראה בעיירות הפלסטיניות בגדה המערבית.

ובכל זאת בערים ההן: שכם, חברון, בית לחם ביניהן, המתחים נמשכים, האוגדות נותרות והאלימות נמשכת.

"זה סוג אחר של לחימה עכשיו", אומרת לי קלייר.

היא מסבירה שההשפעה הפסיכולוגית המצטברת של להיות מאחורי חומה ואי יכולת לנסוע בחופשיות כמה קילומטרים לירושלים היא הרסנית.

"אנחנו קוראים לזה כמו לחימה נסתרת. יותר מאשר מאבק ישיר להרוג אותנו. זה הורג את הנשמה שלנו. בשבילי זה יותר פגוע מדברים אחרים. כשאתה חי ופוגע בלב שלך לאט, זה סוג אחר של מוות . בעצם זה נורא יותר. "

ישראל החלה לבנות את מכשול ההפרדה שלה בשנת 2002. היא מנהלת את אורך הגדה המערבית, תוך הפרדת יהודי ישראל לבין נוצרים ומוסלמים פלסטינים.

זה הפיתרון של ממשלת ישראל, כך אומרים, להתנגד למסע טרור של פלסטינים על אזרחים ותשתיות ישראלים.

רק כמה מטרים מביתה של קלייר, אבל בצד, קבעתי פגישה עם דני תרצה, אלוף משנה, עכשיו בדימוס, בצבא הישראלי.

   

     

         Dany Tirza, a retired colonel in the Israeli Army
     

       

          תמונה:
          "לפני הקמת הגדר היה כאן טרור", אומר דני תרצה
       
   

 

 

"הם ירו מעיירותיהם לעבר התנועה שעוברת על הכביש הראשי של ישראל", אומר לי אל"מ תרצה, ונזכר באינתיפאדה השנייה כידוע – ההתקוממות הפלסטינית נגד הכיבוש הישראלי של אדמות פלסטיניות.

הקולונל הוא האיש שבנה את המחסום. הוא מציין שרק חלק ממנו – באזורים עירוניים – הוא חומה. הרוב הוא גדר.

"לפני הקמת הגדר היה כאן טרור", הוא אומר.

אני קוטע. "אבל אתה מדבר לפני 20 שנה."

"אני מדבר לפני 20 שנה. זה לא משנה. העניין חי או לא. וזה הנושא העיקרי. הנושא העיקרי הוא שאנחנו רוצים לחיות חיים טובים עם הפלסטינים. הבעיה הוא הטרור הפלסטיני. ברגע שהטרור הפלסטיני ייפסק ויהיה לנו הסדר לחיות יחד אין שום צורך בזה ", אומר הקולונל.

זה נכון שמאז שהוקמה המכשול, התקפות של פלסטינים על ישראלים נפלו לשבריר ממה שהיו פעם.

אולם הטענה שהנפילה היא תוצאה של המכשול בלבד היא מטעה.

שיתוף הפעולה הביטחוני בין הרשות הפלסטינית (ההנהגה הפוליטית בגדה המערבית) לישראל היה גורם קריטי.

המפתח לוויכוח שעומד כעת בלב הקיפאון הוא האם החומה / הגדר מהווה, בשנת 2019, עצירת גל חדש של טרור פלסטיני או שמא כעת הוא למעשה מכשול מרכזי לשלום ושיתוף פעולה.

בית המשפחה של קלייר אנסטס מוקף משלושה צדדים בקיר. הנוף שלה היה פעם בית דודה ומטעי הזיתים שמעבר. עכשיו זה קונקרטי.

   

     

         The separation barrier between Israel and the Palestinian Territories
     

       

          תמונה:
          מכשול ההפרדה בין ישראל לשטחים הפלסטינים
       
   

 

 

עבור הפלסטינים בגדה המערבית, החומה מגדירה את חייהם. זה כמובן מתוח, אבל זה הרבה יותר מזה. (* הערה: עזה – מבחינה גאוגרפית ופוליטית מובהקת – אינה מהווה מוקד לדו"ח זה, אף שמעמדו הוא בבירור המפתח לתהליך השלום.)

מה שאומרים לך כאן בגדה המערבית הוא שהחומה הוא חלק מתפיסת אדמות ומערכת אפרטהייד.

עריכת ההקבלות עם דרום אפריקה מעוררת מחלוקת אך, לדברי פלסטינים, מוצדקת, מכיוון שישראל קיימה והרחיבה מערכת חוק כפולה – האחת החלה על ישראלים ואחרת על פלסטינים שבשליטתה.

יחד עם בניית החומה, קרה משהו אחר: הרחבת ההתנחלויות הישראליות בגדה המערבית.

סוהיל חליליה הוא ראש המחלקה לפיקוח על ההתיישבות במכון המחקר היישומי, ירושלים. תפקידו לעקוב אחר התפתחות והרחבת ההתנחלויות הישראליות בגדה המערבית.

"מכל זווית אפשרית, מהצפון הצפוני למערב לדרום וממזרח אנו מוקפים את ההתנחלויות …" הוא אומר לי כשאנחנו נוסעים בפרברים הסמוכים של בית לחם.

אנו עוברים על חנויות ובתים נטושים. "מימין אתה יכול לראות שחנויות ישנות נהגו לחיות בהן חיים וכולן היו סגורות."

הגירה מבית לחם ומרחבי הגדה המערבית הולכת וגוברת.

חוסר הזדמנות, אבטלה גבוהה, מחירי נכסים גבוהים בגלל חוסר מקום לבנות מאחורי החומה דוחף את הפלסטינים לתבוע מקלט בחו"ל.

   

     

         A view of Bethlehem
     

       

          תמונה:
          האוגדות נותרו והאלימות נמשכת בסכסוך
       
   

 

 

"אני ממש בנקודה זו בספק אם זה ייעלם בקרוב," אומר סוהיל כשאנחנו עוברים קטע מכוסה גרפיטי של החומה.

אנו יוצאים מהעיר. הוא מצביע על מתחם דיור באופק.

"אם אתה מסתכל על הצד השמאלי. זה חלק מההתנחלות אפרת שנקראת יישוב שבע הגבעות מכיוון שהוא עומד או משתרע על פני שבע גבעות … הכל לא חוקי," אומר סוהיל.

"לא חוקי על פי המשפט הבינלאומי. ההתנחלויות מנוגדות לחוק הבינלאומי; החלטות האו"ם."

בסביבות 600,000 יהודים גרים בכ -140 יישובים כאלה שנבנו מעבר לגדה המערבית.

ביישובים המגודרים שלהם בצד הפלסטיני של החומה, ישראלים מאכלסים את מה שהם מאמינים שהם אדמתם.

הם מקבלים תמריצים כספיים מממשלת ישראל ובכל זאת הסכמה בינלאומית היא באופן גורף שהם נמצאים שם באופן לא חוקי.

עם זאת ההחלטה של ​​ממשל טראמפ בנובמבר כי ההתנחלויות "אינן מתיישבות עם החוק הבינלאומי" העלתה ארבעה עשורים של מדיניות ארה"ב והיא הגבירה את מעמדם ועודדה בנייה נוספת.

ביום בו התפרסמה הודעת טראמפ, דיברתי עם אורי פיליצ'ובסקי, מתנחל יהודי מאמריקה שמתגורר כיום ביישוב מצפה יריחו.

   

     

         The separation barrier between Israel and the Palestinian Territories
     

       

          תמונה:
          ישראל החלה לבנות את מחסום ההפרדה שלה בשנת 2002
       
   

 

 

"אלה חדשות נהדרות. התגובה שלי היא לא פחות מחגיגית ומלאת הכרת תודה לממשל טראמפ. היא קובעת עובדות שידענו, עובדות ברורות ומובנות מאליהן ועכשיו היא נמצאת ברשומה ואנחנו יכולים להתקדם איתן עובדות אלה נקבעו, "אמר לי אורי.

חזרה עם סוהיל, אנו נוסעים בדרך שהוא חושש שייסגר בקרוב לפלסטינים.

"אתה יודע שהישראלים מאמינים כי מבחינה מקראית, או באופן היסטורי זו אבות אבותיהם. ארץ ישראל," אומר לי סוהיל.

"אבל הבעיה היא שזו גם אדמתך?" אני אומר.

"זו גם אדמתנו. בכל זאת, אין לך זכות לגרש אנשים, להכריח אנשים מאדמתם, רק למלא תיאוריה מקראית. אתה לא מפר את זכויות האדם בשם האל," הוא אומר.

הוא נוסע לנקודה גבוהה המשקיפה על בית לחם ומעבר לחומה, ירושלים.

"לשם לא נוכל ללכת …" הוא אומר ומצביע על ירושלים.

זה קצת מטעה. פלסטינים המתגוררים ממזרח לחומה יכולים לנסוע למרות מחסומים לירושלים עם האישורים הנכונים ורכב עם לוחיות ישראליות.

אבל אין ספק שחייהם ותנועתם של פלסטינים מוגבלים בצורה קשה.

וסוהיל דואג איך יראו החיים עבור ילדיו.

     

         

             
               
                         preview image

                         
                             
                               
                               
                             

                         

                     
                     

             
                 

                    
                      ארה"ב מרככת את עמדתה כלפי ההתנחלויות הישראליות בגדה המערבית
                 
         

     

 

 

"אני זוכר שאבי אמר לי שהוא יכול לנסוע ללבנון, לירדן", הוא מסביר.

"עכשיו אני לא יכול לנסוע שם לירושלים בקלות … איפה הילדים שלי יוכלו לנסוע כשהם גדולים יותר?"

לאחר שדיבר עם שני המקומיים וגם עם פוליטיקאים משני הצדדים של המצב לכאורה הבלתי מעשי הזה, ברור שרמת ההתבצרות בשני הצדדים היא עצומה.

לחזור לשולחן הדיונים ידרוש מנהיגים נועזים הן בישראל והן בפלסטין. זכור את יאסר ערפאת, יצחק רבין וביל קלינטון עוד בשנת 1993.

זה ידרוש מנהיגים שמוכנים להתפשר וכרגע הם לא קיימים.

הפוליטיקה של ישראל תקועה בבחירות השלישיות שהתקיימו ב -11 חודשים במארס, והבחירה היא בין פוליטיקאים שרוצים לשמור על הסטטוס קוו לבין אלה שרוצים להרחיב את ההתנחלויות ולספח אדמות.

פלסטינים לא קיימו בחירות מאז 2006. הניתוק בין תושבי פלסטין למנהיגיהם הוא עצום.

גם הפוליטיקה הפלסטינית מתחלקת עמוק וחסר תקווה בין עזה לגדה המערבית. זה מכשול לעתיד באותה מידה כמו כל קיפאון עם הישראלים.

ברור שהסטטוס קוו אינו בר קיימא. כמה פלסטינים שאני מדבר איתם אומרים שיהיה פיצוץ בקרוב; ביטוי לדחייה; הצורך בהתחלה חדשה.

שאלתי את קלייר אם היא מדמיינת יום שבו הקיר יירד.

"כן. יש לי תקווה באלוהים," היא אומרת.

"אני מקווה שאלוהים יחזיר את המלאכים שלו בהקדם האפשרי להרוס את החומה הזו כדי להחזיר שלום ואור כי שלום ואור התחילו כאן. זה צריך לחזור. זו התקווה שלי."

דת עשויה להיות מקור הצרות. אבל זה גם מספק לאנשים תקווה לעתיד.

     

רוצים להגיב?

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב telegram
Telegram
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב email
Email
Agoz מפצח לך ידע
Agoz מפצח לך ידע